času dokáže dokonale přepínat z jednoho jazyka do druhého. Dřívější vý–
zkumy předpokládaly, že oba jazyky vedle sebe existují odděleně. Novější
výzkumy naopak ukazují to, že bilingvní děti mají oba jazyky propojené
myslí či mají sny v obou jazycích.
Typologie bilingvních rodin
Bilingvní rodina je taková, která běžně (s určitou frekvencí) užívá dva ja–
zyky. Tyto rodiny lze dělit:
Dle jazyků, kterými hovoří členové rodiny:
* Rodiče mají rozdílné mateřské jazyky, avšak znají je oba a střídají je
mezi sebou a svými dětmi.
* Rodiče mají rozdílné mateřské jazyky, ale doma s dětmi hovoří jen
jedním z nich.
* Rodiče mají společný jazyk, ale existují jiné osoby v rodině, které ho–
voří jiným jazykem (prarodiče, vychovatelky, přátelé).
Dle vztahu mezi jazykem užívaným v rodině a jazykem užívaným ve
společnosti:
* Rodina je bilingvní a jazyk komunity se shoduje s jedním z jazyků
užívaných v rodině, který je tím nutně posílen.
* Rodina i komunita je bilingvní shodnými jazyky.
* Rodina je jednojazyčná, ale jazyk rodiny se neshoduje s jazykem uží–
vaným ve společnosti. Jazyk společnosti „doléhá“ do rodiny mnoha
vlivy média, škola, návštěvy, styk s úřady. Tato situace nastává
v případě kolektivního bilingvismu (Romové) či v případě migrace
rodiny do jazykově odlišné společnosti.
* Rodina je monolingvní, ale životní nutnost (většinou povinná návště–
va školy) vedla některé její členy (často ty nejmladší) k přijetí jazyka
okolní společnosti. Tak se může stát, že spolu více komunikuje jedna
generace nově přijatým jazykem a komunikace se starší generací i pů–
vodní jazyk upadají (Siguan, Mackey, 1986).
V této souvislosti je vhodné připomenout, že i v rodinách jednojazyč–
ných dítě hovoří několika různými „kvalitami“ jazyka, podle toho, s kým
v rodině a okolí mluví.
Je též rozdíl v užívání jazyka dle sociokulturního prostředí. V zaostalém
sociokulturním prostředí děti užívají jazyk téměř výlučně k vyjadřování
svých emocí a mluva se vztahuje především k přítomnosti.
41
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>